OS PRIMEIROS PASSOS NA XILOGRAVURA: FRANCISCO STOCKINGER

Authors

  • Luiz Fernando Zulietti
  • Silvia Helena Nogueira

Keywords:

Xilogravura. Prostitutas. Mangue.

Abstract

This paper intends to emphasize the artist and his representation of the red-light district in Rio de Janeiro, the Mangue, and his beginnings in the production of woodcuts on wooden blocks. Stockinger sought to reflect a city within the city, with lots of light, lots of movement and the hard work of the women of the Mangue, generating a series of woodcuts of the Mangue, which clearly show the importance he gave to the work of prostitutes. His woodcuts are mirrors of the social reality of an era.

References

ANDRADE, Carlos Drummond de. A puta. Boitempo. In Poesia completa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2007, p.997-998.

ARGAN, Giulio Cario. Arte moderna. São Paulo: Companhia das Letras, 1993, p.237.

BEHR, Sulamith. Expressionismo. São Paulo: Cosac & Naify Edições, 2000.

CAULFIELD, Sueann. Em defesa da honra: moralidade, modernidade e nação no Rio de Janeiro (1918-1940). São Paulo: UNICAMP, 2000.

DAHER, Luís Carlos. Gravadores . Expressionistas. In Seis gravadores expressionistas no Brasil. São Paulo: Museu Lasar Segai!, 28 out-19 dez, 1982.

LEITE, José Roberto Teixeira. A gravura brasileira contemporânea. Rio de Janeiro: Expressão e Cultura, 1966, p.2.

KUSHNIR, Beatriz. Baile de máscaras: as polacas num exercício de solidariedade e sociabilidade. Rio de Janeiro: Imago, 1996.

MIRAPALHETE; Daliana Amaral. Gravura brasileira. Textos de Leon Kosso Vitch, Maryara Laudanna e Ricardo Resende. Apresentação Ricardo Ribenboim. São Paulo: Cosac &Naify/Itaú Cultural, 2000.

MORAIS, Frederico. Axl Leskoschek e seus alunos: Brasil, 1940-1948. Rio de Janeiro: Galeria Banerj,1985.

MOTTER, Talitha Bueno. Gravura, figuração e política: a obra de Carlos Scliar junto ao Clube de Gravura de Porto Alegre (1950-1956). 2013. Disponível em:

https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/66823/000872043.pdf?sequence=1. Acesso em: 9 jul. 2021.

PALMIER, Jean-Michel. Léxpressionnisme comme révolte. Paris: Payot, 1983, p.16.

PALMIER, Jean-Michel. L'Expressionnisme et les arts. Peinture. Théatre. Cinéma. Paris: Payot, 1980, p 133.

SILVESTRE, Osvaldo Manuel. A puta. Carlos Drummond de Andrade. In Inimigo Rumor, n.13, 2002, p. 38-47.

Published

2024-07-10