A IMPORTÂNCIA DO IMPACTO DA LEITURA PARA A CONSTRUÇÃO DA COMPREENSÃO DO TEXTO PELO LEITOR

Authors

  • Fátima Christina Calicchio UniCV

Keywords:

Leitura, Formação leitora, Leitor real

Abstract

The recognition of the reader’s subjectivity in the construction of the text’s meaning has been a concern of theorists and teachers about the teaching of reading. In this sense, the present study has the aim to reflect on the importance of considering the impact of reading for the reader’s understanding of the text. Therefore, this work is designed, under an exploratory aspect, focusing on the reader’s subjectivity, following theoretical views of authors who have worked in this perspective, such as: (JOUVE, 2002); (ANDRUETTO, 2017); (ROUXEL, 2012) among others. Thus, the corpus of this study is constituted by a questionnaire applied in a virtual environment, with postgraduate students from public and private institutions. Based on the interpretation and data analysis, it was verified the importance of the subjectivity for the formation of critical readers and, it is expected with this research, to contribute to fostering more reflections, more discussions about the importance of considering the real reader as a starting point for text interpretation in the classroom and beyond.

References

ANDRUETTO, Maria Teresa. Elogio da dificuldade. In: ANDRETTO, M.T. A leitura, outra revolução. Trad. Newton Cunha. São Paulo: Sesc, 2017, p. 79-96.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

JOUVE, Vincent. O impacto da leitura. In. A leitura. São Paulo: Editora UNESP, 2002.

KOCH, Ingedore Grunfeld Villaça. Introdução à linguística textual: trajetória e grandes temas. 2ª. Ed.-São Paulo: Editora WMF: Martins Fontes, 2009.

PASTORELLO, Lucila Maria. Leitura em voz alta e produção da subjetividade. São Paulo: Edusp, 2015.

ROUXEL, A. (2012). Mutações epistemológicas e o ensino da literatura: o advento do sujeito leitor. Revista Criação & Crítica, (9), 13-24.Disponível em https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.v5i9p13-24.Acesso em: 30 de jun. 2022.

TRIPP, D. (2005). Pesquisa-ação: uma introdução metodológica (p. 446). Educação e pesquisa, v. 31, n. 3, p. 443-466. Disponível em https://www.scielo.br/j/ep/a/3DkbXnqBQqyq5bV4TCL9NSH/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 24 jun. 2022.

Published

2022-12-22

Issue

Section

Artigos Completos