O ENSINO DA VARIAÇÃO LINGUÍSTICA PELO GÊNERO TEXTUAL HQ
Keywords:
Linguistic Variation. Textual Genre. Teacher Training.Abstract
This study aims to highlight an alternative approach to teaching linguistic variation in the education of pedagogy teachers. To this end, this discussion presents bibliographic research based on variationist Sociolinguistics, with an emphasis on the Pedagogy of linguistic variation, following theoretical perspectives of authors who have worked in this area such as Alkmin (2005), Bortoni-Ricardo (2004), Faraco (2008), and Lyons (1982). In this research, an analysis exercise is conducted on the textual genre of Comic Books (Comics), with the purpose of showing future pedagogy teachers an alternative for teaching and learning linguistic variation in the classroom context. This discussion aims to provide reflections on the need for pedagogical practices that consider linguistic diversity.
References
ALKMIN. T. Sociolinguística. In: MUSSALIM, F.; BENTES, A. C. Introdução à linguística: domínios e fronteiras. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2005. p. 21-47.
BAKHTIN, M. M., Os gêneros do discurso. In: Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.
BAKHTIN, M. & VOLOSHINOV, V.N. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2001.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais terceiros e quarto ciclos do ensino fundamental: Língua Portuguesa. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998.
BORTONI-RICARDO, S. M. Educação em língua materna: a sociolinguística na sala de aula. São Paulo: Parábola Editorial, 2004.
DEPOSITO DE TINHAS ON-LINE. Chico Bento e a aula de português. Disponível em: https://deposito-de-tirinhas.tumblr.com/search/chico%20bento%20 Acesso em: 12 de maio 2023.
FARACO, C. A. Norma-padrão brasileira – Desembaraçando alguns nós. In: BAGNO, M. (org.). Linguística da norma. São Paulo: Edições Loyola, 2002. p. 37-61.
LYONS, J. Língua (gem) e linguística: uma introdução. Rio de Janeiro: Zahar, 1982.
MARCUSCHI, L. A. Produção textual: análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
NEVES, M. H. de. Que gramática estudar na escola? 4. ed. São Paulo: Contexto, 2015.
SANTANDER. Covid 19 [on-line]. Disponível em: https://www.santander.com.br/. Acesso em: 10 maio 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 DIVERSITÀ: Revista Multidisciplinar do Centro Universitário Cidade Verde
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.