The Development of the Seven Skills of English

A teaching proposal for English language proficiency

Authors

  • Juliana Rodrigues de Lima Faculdade Campos Elíseos

Keywords:

Métodos de Ensino. Ensino de Inglês como L2. Metodologia Ativa.

Abstract

This study aims to present possible strategies for teaching the English language that address the current demands of its usage, in addition to pursuing the attainment of proficiency, with the objective of making the learning process more enjoyable and effective. To achieve this, it is necessary to investigate the best approaches, taking into account the available resources (technological, analog), the specific demands (higher proficiency levels, globalization, digital literacy), etc. Thus, this research is based on a literature review to find essential answers for constructing the proposed idea in the study.

References

ABRAHÃO, M. H. V. Conflitos e Incertezas do Professor de Língua Estrangeira na Renovação de sua Prática de Sala de Aula. Sínteses, Campinas, SP, v. 2, p. 11-18, 1997.

ARAÚJO, A. F.; DIAS, D. L. F.; LOPES, F. E. de F. Integrando as Quatro Habilidades Linguísticas no Ensino de Língua Inglesa. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 2, 2015, Campina Grande. Anais CONEDU. Paraíba: Realize, 2015.

BATISTA, J. de L. L. A Importância das Metodologias Ativas para o Ensino da Língua Inglesa na Escola Pública. Ciência em Evidência, Capivari, SP, v.3, 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. p. 241-263.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos: Língua Estrangeira. Brasília: MEC, 1998.

DIESEL, A.; BALDEZ, A. L. S.; MARTINS, S. N. Os Princípios das Metodologias Ativas de Ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, v. 14, n. 1, p. 268-288, 2017.

GOBBI, D. A Música Enquanto Estratégia de Aprendizagem no Ensino de Língua Inglesa. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade de Caxias do Sul e Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2001.

GOMES, F. W. B. O Uso de Filmes Legendados como Ferramenta para o Desenvolvimento da Proficiência Oral de Aprendizes de Língua Inglesa. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) - Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2006.

OLIVEIRA, L. C. O RPG Como Alternativa de Ensino de Língua Inglesa: utilizando a imaginação como recurso pedagógico. TCC (Licenciatura em Letras) - Universidade Federal do Tocantins, Porto Nacional, 2019.

OXFORD, R. L. (1989). Use of Language Learning Strategies: A Synthesis of Studies with Implications for Strategy Training. System, 17, 235-247. https://doi.org/10.1016/0346-251X(89)90036-5.

UPHOFF, D. A história dos Métodos de Ensino de Inglês no Brasil. In: BOLOGNINI, C. Z. A língua inglesa na escola. Discurso e ensino. Campinas: Mercado de Letras, 2008, p. 9-15.

VILELA, A. C. S. Transferência Linguística e Transferência de Treinamento na Interlíngua do Falante de Português-L1/Inglês-L2. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009.

Published

2025-07-11